Renovatie Julianabrug Curaçao

Om het mogelijk te maken een membraan op het stalen dek volledig te hechten en op een juiste manier aan te brengen zijn de oneffenheden uitgevlakt met gietasfalt. Nu is gietasfalt geen product dat op Curaçao zomaar verkrijgbaar is. Er moest dus worden gezocht naar een oplossing. Het gietasfaltmengsel moest voldoende stabiel zijn maar ook goed verwerkbaar. Door de constante temperatuur overdag op het eiland van 30 C Celsius en het zwarte oppervlak van het wegenasfalt, kan de oppervlaktetemperatuur van de brug hoog oplopen. De oplossing werd gevonden bij de asfaltcentrale, die een mengsel kon maken dat aan de eisen voldeed. Per keer werd een hoeveelheid van circa 1.000 kg aangevoerd met een temperatuur van circa 200 °C. Vervolgens werd het gietasfalt met een speciale hark over de klinknagels verdeeld. Het verdichten en glad afwerken van het gietasfalt werd gedaan met stalen spanen, die werden verwarmd met de brander. De renovatie van de brug gebeurt in twee fases om het verkeer zo min mogelijk te hinderen. Het eerste deel van de brug is in november 2013 opgeleverd. De tweede fase wordt in maart 2014 uitgevoerd. De primer is handmatig met een vachtroller aangebracht om een 100% dekking op het oppervlak te hebben. Om dit te bereiken wordt bij de klinknagels en plaatnaden de primer met kleine vachtrollers en zogenoemde bokkenpoten of radiatorkwasten op het staaldek aangebracht. Het verbruik van de primer is afhankelijk van de ondergrond en kan variëren van 0,1 tot 0,35 kg·m-2. Er is een verbruik gemeten van circa 0,2 - 0,25 kg·m-2